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Profoundly intimate yet immediately giving onto distant spaces, both an ‘organ of fear’ and an echo chamber of anticipated pleasures, an uncontrollable flow subject to unconscious selection and augmentation, the subtlety, complexity, and variety of modes of hearing has meant that sound has rarely received the same philosophical attention as the visual. In "The order of(...)
The order of sounds: a sonorous archipelago
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Profoundly intimate yet immediately giving onto distant spaces, both an ‘organ of fear’ and an echo chamber of anticipated pleasures, an uncontrollable flow subject to unconscious selection and augmentation, the subtlety, complexity, and variety of modes of hearing has meant that sound has rarely received the same philosophical attention as the visual. In "The order of sounds", François J. Bonnet makes a compelling case for the irreducible heterogeneity of ‘sound’, navigating between the physical models constructed by psychophysics and refined through recording technologies, and the synthetic production of what is heard. From primitive vigilance and sonic mythologies to digital sampling and sound installations, he examines the ways in which we make sound speak to us, in an analysis of listening as a plurivocal phenomenon drawing on Foucault, Deleuze and Guattari, Barthes, Nancy, Adorno, and de Certeau, and experimental pioneers such as Tesla, Bell, and Raudive. Stringent critiques of the ‘soundscape’ and ‘reduced listening’ demonstrate that univocal ontologies of sound are always partial and politicized; for listening is always a selective fetishism, a hallucination of sound filtered by desire and convention, territorialized by discourse and its authorities. Bonnet proposes neither a disciplined listening that targets sound ‘itself’, nor an ‘ocean of sound’ in which we might lose ourselves, but instead maps out a sonorous archipelago—a heterogeneous set of shifting sonic territories shaped and aggregated by the vicissitudes of desire and discourse.
Acoustics
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A l'anesthésie du vivant qui frappe déjà nos sociétés modernes, vient dorénavant s'ajouter une amnésie sournoise, effet d'une glorification de l'instant présent (digitalisé et immédiatement "posté"), qui nous fait nous demander à partir de quand, désormais, peut-on dire que nous sommes déjà morts, alors que notre corps, décomposé en pixels, recomposé de mémoires(...)
Après la mort : essai sur l'envers du présent
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A l'anesthésie du vivant qui frappe déjà nos sociétés modernes, vient dorénavant s'ajouter une amnésie sournoise, effet d'une glorification de l'instant présent (digitalisé et immédiatement "posté"), qui nous fait nous demander à partir de quand, désormais, peut-on dire que nous sommes déjà morts, alors que notre corps, décomposé en pixels, recomposé de mémoires artificielles, et bientôt même cryogénisé, doit répondre encore aux injonctions exclusives du présent, sans cesse rebooté, reseté, reformaté. L'aurait-on retrouvée, enfin, l'éternité ? Ce leurre, parmi d'autres, profite aux dispositifs de pouvoir qui voient d'un oeil mauvais les débrayages du cours du temps, les écarts et les lenteurs du devenir, les retours en arrière qui sont des avancées, d'une vie en profondeur, dans l'épaisseur du réel. Ce sont pourtant à ces débrayages, à ces écarts, à ces lenteurs qu'appelle Après la mort, portes ouvertes sur la vie.
Critical Theory