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Le Musée des beaux-arts du Canada fut l’un des premiers musées du monde à reconnaître la photographie comme forme d’art. Cette collection de calibre international se classe parmi les plus étoffées au monde et possède l’une des plus importantes collections en Amérique du Nord d’œuvres du photographe français Eugène Atget. Un essai majeur sur la période est accompané par(...)
February 2010
Photographies françaises du XIXe siècle
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Le Musée des beaux-arts du Canada fut l’un des premiers musées du monde à reconnaître la photographie comme forme d’art. Cette collection de calibre international se classe parmi les plus étoffées au monde et possède l’une des plus importantes collections en Amérique du Nord d’œuvres du photographe français Eugène Atget. Un essai majeur sur la période est accompané par soixannte-six présentations individuelles. Parmi les dizaines d’artistes on retrouve Eugène Atget, Edouard Baldus, Maxime Du Camp, Gustave Le Gray, Charles Nègre, et Auguste Salzmann. Après Photographies modernistes du Musée des beaux-arts du Canada, voici la deuxième publication d'une série dédiée à la collection du Musée.
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The range of photographic vision in the National Gallery’s collection of 19th Century French photographs is vast. The collection extends from topographical photographers who made little pretense to art but, because of the sensitivity and skill produced work that transcends the original purpose, to those who considered themselves as artists and the photographs they(...)
February 2010
19th Century French photography
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$49.00
(available to order)
Summary:
The range of photographic vision in the National Gallery’s collection of 19th Century French photographs is vast. The collection extends from topographical photographers who made little pretense to art but, because of the sensitivity and skill produced work that transcends the original purpose, to those who considered themselves as artists and the photographs they produced as art. With over 200 illustrations, this abundantly illustrated publication features an original essay on the development of photography in 19th Century France as well as sixty-six individual presentations. Among the dozens of photographers discussed are Eugène Atget, Edouard Baldus, Maxime Du Camp, Gustave Le Gray, Charles Nègre, and Auguste Salzmann. James Borcoman is the Curator Emeritus of Photographs for the National Gallery and the author of several books including monographs on Eugène Atget and Yousuf Karsh. After Modernist Photographs from the National Gallery of Canada, this is the second publication in a series devoted to the Gallery's photography collection.