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A revival of the Renaissance genre of the same name, isolarii (meaning 'island texts') is a very small publication; each issue of which focuses on a different, stand-alone theme or idea. The sixth edition is titled ‘The Archipelago Conversations’ and is based on 15 years of conversations between Caribbean philosopher Édouard Glissant and his friend Hans Ulrich Obrist.(...)
The Archipelago conversations
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A revival of the Renaissance genre of the same name, isolarii (meaning 'island texts') is a very small publication; each issue of which focuses on a different, stand-alone theme or idea. The sixth edition is titled ‘The Archipelago Conversations’ and is based on 15 years of conversations between Caribbean philosopher Édouard Glissant and his friend Hans Ulrich Obrist. It marks the tenth anniversary of Glissant's passing. Translation by Emma Ramadan. Hans Ulrich Obrist met the Martinique-born philosopher, poet, and revolutionary Édouard Glissant in the mid-nineties; the encounter influenced the direction of Obrist's work for years to come. As one of today's most prolific producers of culture, Obrist has left an indelible mark and Glissant, in part, through him. Throughout 2021, during the pandemic and ten years after Glissant's death, Obrist has edited, reworked, and arranged their conversations in their entirety for the first time. THE ARCHIPELAGO CONVERSATIONS is the result: a book designed to introduce the most important philosopher of the 21st Century to a broad, public audience - a ready-to-hand tool for building an interdependent Earth.
Critical Theory
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Dans « Femme, indigène, autre, » Trinh T. Minh-ha explore la question de l’écriture d’un point de vue postcolonial et féministe. Ce livre qui s’inscrit à l’intersection de différents domaines – critique littéraire, anthropologie, études culturelles, études de genre – juxtapose plusieurs discours contemporains issus des cultures dominantes dans le but de remettre en(...)
Femme, Indigène, autre : Écrire le féminisme et la postcolonialité
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Dans « Femme, indigène, autre, » Trinh T. Minh-ha explore la question de l’écriture d’un point de vue postcolonial et féministe. Ce livre qui s’inscrit à l’intersection de différents domaines – critique littéraire, anthropologie, études culturelles, études de genre – juxtapose plusieurs discours contemporains issus des cultures dominantes dans le but de remettre en question l’orthodoxie stylistique et théorique exigée dans le processus de production de connaissances et d’oeuvres littéraires. Ce faisant, l’autrice interroge les usages d’une nouvelle génération de théoriciennes féministes postcoloniales et donne la voix à des femmes de couleur qui déstabilisent la domination d’un discours universitaire éloigné des masses en mettant en avant une approche non linéaire et ouverte de l’écriture. En prenant de la distance vis-à-vis des modèles et discours académiques traditionnels, Femme, indigène, autre propose de nouvelles « manières de savoir » adossées à un langage alternatif, plus proche des traditions orales et spontanées des communautés indigènes. Entre l’essai et l’oeuvre littéraire, cet ouvrage détonne tant par sa forme que par son propos et participe à la recherche d’une nouvelle articulation des luttes et des réflexions d’une génération d’écrivain.es.
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