1
1
Open space : transparency, freedom, dematerialisation / Günther Feuerstein.
Entrée principale:

Feuerstein, Günther.

Titre et auteur:

Open space : transparency, freedom, dematerialisation / Günther Feuerstein.

Publication:

Stuttgart ; London : Edition Axel Menges, ©2013.

Description:

239 pages : illustrations (some color) ; 29 cm

Notes:
Includes bibliographical references and index.
Machine generated contents note: 1. The notion of space -- 1.1. The notion of space: a spectrum -- 1.2. The concept of space in architecture -- 1.3. Space as place: topos -- 1.4. Spatial "effects" -- 1.5. Space and society -- 2. Closed -- open -- 2.1. "Hermetic" space -- 2.2. The opening -- 2.3. "Open space" -- 2.4. Architectural space and transparency -- 3. Historical aspects -- 3.1. Classical Antiquity, Byzantium -- 3.2. The Middle Ages -- 3.3. The Renaissance, the Baroque in Italy -- 3.3.1. Ilusionism. Spatial frescoes -- 3.3.2. Painting -- 3.3.3. The phenomenon of Annunciations -- 3.3.4. The "protomodern" period in Great Britain -- 3.4. Baroque, Rococo, Classicism -- 3.4.1. The "open" dome and ceiling. Illusion -- 3.4.2. The "open" wall -- 3.4.3. Real opening. Interior open space -- 3.4.4. The large window -- 3.4.5. The mirror -- 3.4.6. Orangeries -- 4. Big glass: transparency in the 19th century -- 4.1. Plant houses before Paxton -- 4.2. Joseph Paxton -- 4.3. Plant houses after Paxton -- 4.4. Galleries, shopping arcades -- 4.5. Railway stations -- 4.6. Halls -- 5. Turn of the 20th-century pioneers -- 5.1. Karl Friedrich Schinkel. Department stores -- 5.2. Jugendstil (Art Nouveau) -- 5.3. Hendrik Petrus Berlage. Otto Wagner -- 5.4. Walter Gropius. Bauhaus -- 5.5. Expressionism. Futurism. Constructivism -- 5.6. Glass dreams -- 5.7. "Open space": inner openness -- 5.7.1. Frank Lloyd Wright -- 5.7.2. Adolf Loos -- 5.7.3. Le Corbusier -- 6. "Open space" -- Modern art -- 6.1. Painting -- 6.2. Sculpture. Object -- 6.3. Stage. Screen -- 6.4. Latest trends -- 7. "Open space" -- infinite space -- 7.1. Rudolph M. Schindler. Richard Neutra -- 7.2. Ludwig Mies van der Rohe -- 7.2.1. The towers -- 7.2.2. Fluctuating space -- 7.2.3. The containers -- 7.3. De Stijl -- 7.4. Friedrich (Frederick) Kiesler -- 8. Visionary architecture 1950-80 -- 8.1. Richard Buckminster Fuller -- 8.2. London. Vienna -- 8.3. Germany. France -- 9. High-tech transparency -- 9.1. The glass tower -- 9.2. The glass container -- 9.3. The glass shrine -- 9.4. The glass "villa" -- 9.5. The glass temple -- 9.6. Lift off. Fly. Disappear -- 10. Structure. Backdrop -- 10.1. America -- 10.2. Europe -- 10.3. Deconstructivism. Topple. Overthrow -- 11. Countercurrents -- 11.1. Open -- close -- 11.2. Covered courtyards and canopies -- 11.3. Concealment: art -- 12. Illumination -- 12.1. Illumination: before electricity -- 12.2. Illumination: electric light -- 12.3. Brightly lit facades -- tranparency -- interior glow -- media facades -- 12.4. Virtual reality. Cyberspace -- 13. Conclusion.
Résumé:

The aim of this study is to analyse and describe in detail one of the most important trends in architecture in the 19th and 20th centuries: the evolution leading from the closed, hermetic spaces of the early cultures and the Middle Ages to the 'open space' and transparency of the 19th and 20th/20st centuries. Historically, the focus is on the 'diaphanous' space of the Gothic cathedral, the opening of the late-Baroque dome towards the sky, the transparency of exhibition halls and hothouses in the 19th century, and the glass dreams of the early 20th century. The steel-and-glass technology of the past one hundred years has permitted even more transparency, openness, and dematerialisation on a scale never seen before.

ISBN:

9783936681550 (hardcover)
3936681554 (hardcover)

Sujet:

Space (Architecture)
Transparency in architecture.
Visionary architecture.
Light in architecture.
Art and architecture.
Architecture, Modern 19th century.
Architecture, Modern 20th century.
Architecture, Modern.
Espace (Architecture)
Transparence en architecture.
Architecture visionnaire.
Lumière en architecture.
Art et architecture.
Architecture 19e siècle.
Architecture 20e siècle.
visionary architecture.
Architectural design
Spatial behavior

Exemplaires:

Localisation: Bibliothèque main 282225
Cote: BIB 219493
Statut: Disponible

1
1

Inscrivez-vous pour recevoir de nos nouvelles

Courriel
Prénom
Nom
En vous abonnant, vous acceptez de recevoir notre infolettre et communications au sujet des activités du CCA. Vous pouvez vous désabonner en tout temps. Pour plus d’information, consultez notre politique de confidentialité ou contactez-nous.

Merci. Vous êtes maintenant abonné. Vous recevrez bientôt nos courriels.

Pour le moment, notre système n’est pas capable de mettre à jour vos préférences. Veuillez réessayer plus tard.

Vous êtes déjà inscrit avec cette adresse électronique. Si vous souhaitez vous inscrire avec une autre adresse, merci de réessayer.

Cete adresse courriel a été définitivement supprimée de notre base de données. Si vous souhaitez vous réabonner avec cette adresse courriel, veuillez contactez-nous

Veuillez, s'il vous plaît, remplir le formulaire ci-dessous pour acheter:
[Title of the book, authors]
ISBN: [ISBN of the book]
Prix [Price of book]

Prénom
Nom de famille
Adresse (ligne 1)
Adresse (ligne 2) (optionnel)
Code postal
Ville
Pays
Province / État
Courriel
Téléphone (jour) (optionnel)
Notes

Merci d'avoir passé une commande. Nous vous contacterons sous peu.

Nous ne sommes pas en mesure de traiter votre demande pour le moment. Veuillez réessayer plus tard.

Classeur ()

Votre classeur est vide.

Adresse électronique:
Sujet:
Notes:
Veuillez remplir ce formulaire pour faire une demande de consultation. Une copie de cette liste vous sera également transmise.

Vos informations
Prénom:
Nom de famille:
Adresse électronique:
Numéro de téléphone:
Notes (optionnel):
Nous vous contacterons pour convenir d’un rendez-vous. Veuillez noter que des délais pour les rendez-vous sont à prévoir selon le type de matériel que vous souhaitez consulter, soit :"
  • — au moins 2 semaines pour les sources primaires (dessins et estampes, photographies, documents d’archives, etc.)
  • — au moins 48 heures pour les sources secondaires (livres, périodiques, dossiers documentaires, etc.)
...