1
1
Josef Albers, late modernism, and pedagogic form / Jeffrey Saletnik.
Entrée principale:

Saletnik, Jeffrey, author.

Titre et auteur:

Josef Albers, late modernism, and pedagogic form / Jeffrey Saletnik.

Publication:

Chicago ; London : The University of Chicago Press, 2022.

Description:

218 pages : illustrations (some color) ; 27 cm

Notes:
Includes bibliographical references and index.
Introduction : "Bye, bye, Bauhaus" -- Linear constructions. From object to processs : on Albers's pedagogic forms. Learning by doing ; Progressive education ; Educating Albers ; Pedagogic form -- Photography. Fold/manifold : on Eva Hesse and Albers. Lightweight and weighted down ; Folding and unfolding -- Painting. Color aid : on Richard Serra and Albers. Working methods ; Disciplined disorientation -- Epilogue : playtime.
Résumé:

"In this book, Jeffrey Saletnik explores influential artist and pedagogue Josef Albers's teaching practices. The pedagogy Albers developed at the Bauhaus, Black Mountain College, and Yale consisted in a dynamic approach to teaching that transcended modernist agendas: it involved a set of ideas and practices that cultivated a material way of thinking among his students, which included notable future artists such as Eva Hesse and Richard Serra. By using exercises including paper folding, cutting, and collage, Albers tried to generate a form of "productive disorientation" in his students, teaching them problem-solving strategies to explore new conceptions of composition and color. Saletnik begins by examining Albers's pedagogy in relation to modern aesthetic, scientific, and educational thought. He then examines his design, drawing, and color instruction, focusing on his relationship with Hesse and Serra, showing how their approach to material and scale were shaped by Albers's teaching. Featuring many novel images--including nineteenth-century children's teaching toys as well as rarely seen works by Albers, Serra, and Hesse--this book challenges art historians to consider how artists are introduced to problems of form and how pedagogy shapes their work"-- Provided by publisher.

ISBN:

9780226699172 hardcover
022669917X hardcover
e-book
9780226819396

Sujet:

Albers, Josef.
Albers, Josef Influence.
Artists as teachers.
Art Study and teaching History 20th century.
Form (Aesthetics) Study and teaching History 20th century.
Art, Modern 20th century History.
Modernism (Art)
Artistes enseignants.
Art Étude et enseignement Histoire 20e siècle.
Forme (Esthétique) Étude et enseignement Histoire 20e siècle.
Art 20e siècle Histoire.
Modernisme (Art)
Art, Modern
Art Study and teaching
Influence (Literary, artistic, etc.)

Classification/genre:

History

Exemplaires:

Localisation: Bibliothèque main 316703
Cote: 316703
Exemplaire: 1
Statut: Disponible

1
1

Inscrivez-vous pour recevoir de nos nouvelles

Courriel
Prénom
Nom
En vous abonnant, vous acceptez de recevoir notre infolettre et communications au sujet des activités du CCA. Vous pouvez vous désabonner en tout temps. Pour plus d’information, consultez notre politique de confidentialité ou contactez-nous.

Merci. Vous êtes maintenant abonné. Vous recevrez bientôt nos courriels.

Pour le moment, notre système n’est pas capable de mettre à jour vos préférences. Veuillez réessayer plus tard.

Vous êtes déjà inscrit avec cette adresse électronique. Si vous souhaitez vous inscrire avec une autre adresse, merci de réessayer.

Cete adresse courriel a été définitivement supprimée de notre base de données. Si vous souhaitez vous réabonner avec cette adresse courriel, veuillez contactez-nous

Veuillez, s'il vous plaît, remplir le formulaire ci-dessous pour acheter:
[Title of the book, authors]
ISBN: [ISBN of the book]
Prix [Price of book]

Prénom
Nom de famille
Adresse (ligne 1)
Adresse (ligne 2) (optionnel)
Code postal
Ville
Pays
Province / État
Courriel
Téléphone (jour) (optionnel)
Notes

Merci d'avoir passé une commande. Nous vous contacterons sous peu.

Nous ne sommes pas en mesure de traiter votre demande pour le moment. Veuillez réessayer plus tard.

Classeur ()

Votre classeur est vide.

Adresse électronique:
Sujet:
Notes:
Veuillez remplir ce formulaire pour faire une demande de consultation. Une copie de cette liste vous sera également transmise.

Vos informations
Prénom:
Nom de famille:
Adresse électronique:
Numéro de téléphone:
Notes (optionnel):
Nous vous contacterons pour convenir d’un rendez-vous. Veuillez noter que des délais pour les rendez-vous sont à prévoir selon le type de matériel que vous souhaitez consulter, soit :"
  • — au moins 2 semaines pour les sources primaires (dessins et estampes, photographies, documents d’archives, etc.)
  • — au moins 48 heures pour les sources secondaires (livres, périodiques, dossiers documentaires, etc.)
...