Grabar, Oleg.
The mediation of ornament / Oleg Grabar.
Princeton, N.J. : Princeton University Press, ©1992.
xxv, 284 pages : illustrations (some color) ; 27 cm.
The A.W. Mellon lectures in the fine arts ; 1989
Bollingen series ; XXXV, 38
"In this richly illustratcd book Oleg Grabar not only shares a veteran art historian's love for the sheer sensuality of Islamic ornamentation, but also uses this art to show how ornament in general enables a direct, immediate encounter between viewers and art objects from any culture and time period. Based on universal motifs, ornamentation occurs in many artistic traditions, although it seems to reach its most expressive, tangible, and unique form in the art of the Islamic world. Grabar analyzes early and medieval Islamic objects, ranging from recently discovered frontispieces in Yemen to tilework in the Alhambra, and compares them to Western examples, treating all pieces as testimony of the work, life, thought, and emotion experienced in one society. From this discussion ornament emerges as a consistent intermediary between viewers and artistic works throughout time." "Grabar defines ornaments as agents that are not logically necessary to the perception of a visual message but without which the process of understanding would be more difficult - they in fact often draw us into a work by strengthening the pleasure derived from looking at it. A major portion of this book explores four particularly influential forces on the development of ornament: writing (calligraphy), geometry, architecture, and nature. Throughout Grabar seeks to serve admirers of Islamic art as well as readers interested in the ways of perceiving and understanding the arts in general."--Jacket.
0691040990
9780691040998
0691001561 (pbk.)
9780691001562 (pbk.)
0091001561
9780091001568
0091001560
Islamic art Themes, motives.
Communication in art.
Visual perception.
Art Psychology.
Islamic art.
Islamic decoration and ornament.
Aesthetics.
Visual Perception
Art islamique.
Communication dans l'art.
Perception visuelle.
Décoration et ornement islamiques.
Esthétique.
Art islamique Thèmes, motifs.
Art Psychologie.
visual perception.
Islamitische kunst.
Ornamentiek.
Art Psychological aspects.
Communication visuelle.
Psychologie de l'art.
Perception visuelle Dans l'art.
Regard Dans l'art.
Art comparé Esthétique.
Décoration Pays islamiques.
Critique d'art Pays islamiques.
Visual arts By Muslims
A.W. Mellon lectures in the fine arts ; 1989.
Bollingen series ; 35, 38.
Localisation: Bibliothèque main 91904
Cote: ID:93-B55
Statut: Disponible
Inscrivez-vous pour recevoir de nos nouvelles
Merci. Vous êtes maintenant abonné. Vous recevrez bientôt nos courriels.
Pour le moment, notre système n’est pas capable de mettre à jour vos préférences. Veuillez réessayer plus tard.
Vous êtes déjà inscrit avec cette adresse électronique. Si vous souhaitez vous inscrire avec une autre adresse, merci de réessayer.
Cete adresse courriel a été définitivement supprimée de notre base de données. Si vous souhaitez vous réabonner avec cette adresse courriel, veuillez contactez-nous
Veuillez, s'il vous plaît, remplir le formulaire ci-dessous pour acheter:
[Title of the book, authors]
ISBN: [ISBN of the book]
Prix [Price of book]
Merci d'avoir passé une commande. Nous vous contacterons sous peu.
Nous ne sommes pas en mesure de traiter votre demande pour le moment. Veuillez réessayer plus tard.