1
1
The two art histories : the museum and the university / edited by Charles W. Haxthausen.
Entrée principale:

Clark Conference (1999 : Sterling and Francine Clark Art Institute)

Titre et auteur:

The two art histories : the museum and the university / edited by Charles W. Haxthausen.

Publication:

Williamstown, Mass. : Sterling and Francis Clark Art Institute, ©2002.

Description:

xxv, 195 pages : illustrations ; 24 cm.

Série(s):

Clark studies in the visual arts

Notes:
Based on the proceedings of the Clark Conference "The Two Art Histories : the Museum and the University," held Apr. 9-10, 1999, at the Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Mass.
Includes bibliographical references.
Foreword / Michael Conforti -- Introduction / Charles W. Haxthausen -- Part One: The two art histories: perspectives -- Whose art history? Curators, academics, and the museum visitor in Britain in the 1980s and 1990s / Stephen Deuchar -- Magnanimity and paranoia in the big bad art world / Ivan Gaskell -- Between academic and exhibition practice: the case of renaissance studies / Andreas Beyer -- Constructing histories of Latin American art / Dawn Ades -- Art history and its audience: a matter of gaps and bridges / Sybille Ebert-Schifferer -- www.display: complicating the formats of art history / Barbara Maria Stafford -- Part Two: The exhibition as discursive medium -- Eloquent walls and argumentative spaces: displaying late works of Degas / Richard Kendall -- Telling stories museum style / Mark Rosenthal -- Repetition and novelty: exhibitions tell tales / Patricia Mainardi -- German art -- national expression or world language? Two visual essays / Eckart Gillen -- Case for active viewing / William H. Truettner -- Part Three: Impressionism: the blockbuster and revisionist scholarship -- Murder, autopsy, or dissection? Art history divides artists into parts: the cases of Edgar Degas and Claude Monet / Richard R. Brettell -- History of absence belatedly addressed: Impressionism with and without Mary Cassatt / Griselda Pollock -- Blockbuster, art history, and the public: the case of Origins of Impressionism / Gary Tinterow -- Possibilities for a revisionist blockbuster: Landscapes/impressions of France / John House -- Tormented friendship: French Impressionism in Germany / Michael F. Zimmermann -- Afterword / Richard Brilliant.
Résumé:

Many museum professionals today believe that university-based art history focuses too much on theory and the social agency of art, neglecting the aesthetic dimensions of the art object. Conversely, many academics feel that museums have become preoccupied with the quest for money and audiences, making them an increasingly unlikely source of innovative scholarship. In this collection of essays, 17 figures from both sides of the art world - museum professionals and university scholars - explore the questions underlying the often tense relationship between the two main branches of the discipline. The contributors to this work include Dawn Ades, Andreas Beyer, Richard R. Brettell, Stephen Deuchar, Sybille Ebert-Schifferer, Ivan Gaskell, Eckhard Gillen, Richard Kendall, John House, Patricia Mainardi, Griselda Pollock, Mark Rosenthal, Barbara Maria Stafford, Gary Tinterow, William H. Truettner and Michael F. Zimmermann. The afterword is by Richard Brilliant.

ISBN:

0931102448 (pbk. ; alk. paper)
9780931102448 (pbk. ; alk. paper)
0300097751
9780300097757

Sujet:

Art Historiography Congresses.
Art criticism Congresses.
Art historians Attitudes Congresses.
Art museum curators Attitudes Congresses.
Art Historiographie Congrès.
Critique d'art Congrès.
Historiens d'art Attitudes Congrès.
Conservateurs de musée d'art Attitudes Congrès.
Art criticism.
Art historians Attitudes.
Art Historiography.
Kunstgeschiedenis (wetenschap)
Museumkunde.
Histoire de l'art.
Musée d'art.
Université
Conservateur de musée.
Formation universitaire.
Art.

Classification/genre:

Congress
Conference papers and proceedings.
Actes de congrès.

Vedettes secondaires:

Haxthausen, Charles Werner.
Clark studies in the visual arts.

Exemplaires:

Localisation: Bibliothèque main 249411
Cote: BIB 178996
Statut: Disponible

1
1

Inscrivez-vous pour recevoir de nos nouvelles

Courriel
Prénom
Nom
En vous abonnant, vous acceptez de recevoir notre infolettre et communications au sujet des activités du CCA. Vous pouvez vous désabonner en tout temps. Pour plus d’information, consultez notre politique de confidentialité ou contactez-nous.

Merci. Vous êtes maintenant abonné. Vous recevrez bientôt nos courriels.

Pour le moment, notre système n’est pas capable de mettre à jour vos préférences. Veuillez réessayer plus tard.

Vous êtes déjà inscrit avec cette adresse électronique. Si vous souhaitez vous inscrire avec une autre adresse, merci de réessayer.

Cete adresse courriel a été définitivement supprimée de notre base de données. Si vous souhaitez vous réabonner avec cette adresse courriel, veuillez contactez-nous

Veuillez, s'il vous plaît, remplir le formulaire ci-dessous pour acheter:
[Title of the book, authors]
ISBN: [ISBN of the book]
Prix [Price of book]

Prénom
Nom de famille
Adresse (ligne 1)
Adresse (ligne 2) (optionnel)
Code postal
Ville
Pays
Province / État
Courriel
Téléphone (jour) (optionnel)
Notes

Merci d'avoir passé une commande. Nous vous contacterons sous peu.

Nous ne sommes pas en mesure de traiter votre demande pour le moment. Veuillez réessayer plus tard.

Classeur ()

Votre classeur est vide.

Adresse électronique:
Sujet:
Notes:
Veuillez remplir ce formulaire pour faire une demande de consultation. Une copie de cette liste vous sera également transmise.

Vos informations
Prénom:
Nom de famille:
Adresse électronique:
Numéro de téléphone:
Notes (optionnel):
Nous vous contacterons pour convenir d’un rendez-vous. Veuillez noter que des délais pour les rendez-vous sont à prévoir selon le type de matériel que vous souhaitez consulter, soit :"
  • — au moins 2 semaines pour les sources primaires (dessins et estampes, photographies, documents d’archives, etc.)
  • — au moins 48 heures pour les sources secondaires (livres, périodiques, dossiers documentaires, etc.)
...