Hubert Damisch, chercheur principal et boursier Mellon au CCA en 2003-2004, examine la conséquence qu’aura, pour l’avenir de la pensée structurale, l’édifice-nuage Blur. Créé par la firme d’architectes new-yorkais Diller + Scofidio sur le lac de Neuchâtel en Suisse, cet édifice est la plus récente et radicale expression d’un désir de fluidité et d’évanescence en(...)
Théâtre Paul-Desmarais
8 mai 2003
Hubert Damisch : Effacer l’architecture?
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Hubert Damisch, chercheur principal et boursier Mellon au CCA en 2003-2004, examine la conséquence qu’aura, pour l’avenir de la pensée structurale, l’édifice-nuage Blur. Créé par la firme d’architectes new-yorkais Diller + Scofidio sur le lac de Neuchâtel en Suisse, cet édifice est la plus récente et radicale expression d’un désir de fluidité et d’évanescence en(...)
Théâtre Paul-Desmarais
Legislating Architecture examine comment la loi et d’autres systèmes de règlementation sociétale façonnent l’architecture. Réalisé par Arno Brandlhuber et Christopher Roth, le film présente des extraits de conversations avec des architectes, dont Luigi Snozzi, Adam Caruso, Tom Emerson et Christian Kerez. Il a inspiré un numéro d’ARCH+ aussi intitulé Legislating(...)
27 octobre 2016, 18h
Legislating Architecture : Arno Brandlhuber et Christopher Roth
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Legislating Architecture examine comment la loi et d’autres systèmes de règlementation sociétale façonnent l’architecture. Réalisé par Arno Brandlhuber et Christopher Roth, le film présente des extraits de conversations avec des architectes, dont Luigi Snozzi, Adam Caruso, Tom Emerson et Christian Kerez. Il a inspiré un numéro d’ARCH+ aussi intitulé Legislating(...)
Monter/Brocher/Plier 2 : l’architecture radicale dans la presse parallèle des années 196X-197X
Inventée au début du XXe siècle pour désigner les périodiques littéraires progressistes, l’expression « little magazine » a été réutilisée au cours des années 1960 pour qualifier la vague de périodiques d’architecture indépendants qui a alors déferlé en réaction aux changements politiques, sociaux et artistiques à cette époque. Monter/Brocher/Plier 2 examine comment un(...)
Salle octogonale et rotonde de la bibliothèque
12 avril 2007 au 9 septembre 2007
Monter/Brocher/Plier 2 : l’architecture radicale dans la presse parallèle des années 196X-197X
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Inventée au début du XXe siècle pour désigner les périodiques littéraires progressistes, l’expression « little magazine » a été réutilisée au cours des années 1960 pour qualifier la vague de périodiques d’architecture indépendants qui a alors déferlé en réaction aux changements politiques, sociaux et artistiques à cette époque. Monter/Brocher/Plier 2 examine comment un(...)
Salle octogonale et rotonde de la bibliothèque
DR1974:0002:013:001-008
Description:
- This album contains large rendered drawings executed by Hubert Rohault de Fleury between 1800 and 1802 for architectural competitions held at the École Spéciale de Peinture, Sculpture et Architecture. These include renderings submitted by him for the 1800 Grand Prix programme for an "École Nationale des Beaux-Arts" (DR1974:0002:013:002 and DR1974:0002:013:008), for which he won a "deuxième Grand Prix", and for the 1801 Grand Prix Programme for "Un forum ou place public dédié à la Paix" (DR1974:0002:013:001 and DR1974:0002:013:007). David Le Roy, professor of architectural theory at the École, has signed and dated all four drawings on the verso, which indicates that the sheets were blank before being completed "en loge" (Levine, 99 and Perouse de Montclos, 11). Drawings DR1974:0002:013:004, DR1974:0002:013:005 (front and rear elevations for the same building), and DR1974:0002:013:006 are probably renderings for either a Grand Prix competition or a "projet rendu". The subject matter depicted in drawings DR1974:0002:013:004 - DR1974:0002:013:006 remains unclear. Bergdoll suggests that the drawings may be for Grand Prix programmes, including a "Ministère des Relations Extérieures" and a warehouse (Bergdoll, "HUBERT ... ", 1985), however, the former is depicted in DR1974:0002:013:007 and is therefore part of the larger 1801 Grand Prix programme for "Un forum ou place dédié à la Paix" (1801). A warehouse complex was never chosen as a Grand Prix programme during 1800-1802, Hubert's student years at the École (Macmillan). A recent Master's thesis suggests that Hubert Rohault de Fleury may have begun his studies at the École des Beaux-Arts in 1798 rather than 1800 (Amouroux, 3), in which case the unidentified drawings could be for the Grand Prix competitions held in 1798 and 1799 for a "Bourse pour une ville maritime" and an "Élysée ou cimetière public". The drawing for a fountain in honour of General Desaix, place Thionville (DR1974:0002:013:003) is possibly an entry for a "Prix d'émulation", in which monuments were a favorite category (Jacques, 61).
architecture
1800-1802
Album of student drawings for architectural competitions held at the École spéciale de peinture, sculpture et architecture, Paris
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DR1974:0002:013:001-008
Description:
- This album contains large rendered drawings executed by Hubert Rohault de Fleury between 1800 and 1802 for architectural competitions held at the École Spéciale de Peinture, Sculpture et Architecture. These include renderings submitted by him for the 1800 Grand Prix programme for an "École Nationale des Beaux-Arts" (DR1974:0002:013:002 and DR1974:0002:013:008), for which he won a "deuxième Grand Prix", and for the 1801 Grand Prix Programme for "Un forum ou place public dédié à la Paix" (DR1974:0002:013:001 and DR1974:0002:013:007). David Le Roy, professor of architectural theory at the École, has signed and dated all four drawings on the verso, which indicates that the sheets were blank before being completed "en loge" (Levine, 99 and Perouse de Montclos, 11). Drawings DR1974:0002:013:004, DR1974:0002:013:005 (front and rear elevations for the same building), and DR1974:0002:013:006 are probably renderings for either a Grand Prix competition or a "projet rendu". The subject matter depicted in drawings DR1974:0002:013:004 - DR1974:0002:013:006 remains unclear. Bergdoll suggests that the drawings may be for Grand Prix programmes, including a "Ministère des Relations Extérieures" and a warehouse (Bergdoll, "HUBERT ... ", 1985), however, the former is depicted in DR1974:0002:013:007 and is therefore part of the larger 1801 Grand Prix programme for "Un forum ou place dédié à la Paix" (1801). A warehouse complex was never chosen as a Grand Prix programme during 1800-1802, Hubert's student years at the École (Macmillan). A recent Master's thesis suggests that Hubert Rohault de Fleury may have begun his studies at the École des Beaux-Arts in 1798 rather than 1800 (Amouroux, 3), in which case the unidentified drawings could be for the Grand Prix competitions held in 1798 and 1799 for a "Bourse pour une ville maritime" and an "Élysée ou cimetière public". The drawing for a fountain in honour of General Desaix, place Thionville (DR1974:0002:013:003) is possibly an entry for a "Prix d'émulation", in which monuments were a favorite category (Jacques, 61).
architecture
Cette exposition abordera le cours d’art de troisième année universitaire « A305: History of Architecture and Design, 1890-1939 » offert par la Open University par l’entremise de programmes télévisuels et radiophoniques diffusés entre 1975 et 1982. Au-delà de ses nombreuses innovations en matière d’enseignement supérieur, l’Open University, fondée en 1969 et ayant son(...)
15 novembre 2017 au 1 avril 2018
L’université à l’antenne : diffuser l’architecture moderne
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Description:
Cette exposition abordera le cours d’art de troisième année universitaire « A305: History of Architecture and Design, 1890-1939 » offert par la Open University par l’entremise de programmes télévisuels et radiophoniques diffusés entre 1975 et 1982. Au-delà de ses nombreuses innovations en matière d’enseignement supérieur, l’Open University, fondée en 1969 et ayant son(...)
Sous-série
Notes et documentation
AP001.S1.SS11
Description:
Cette sous-série contient diverses coupures de presse, brochures, publications, documentation utilisés par Ernest Cormier comme documents de référence sur différents sujets incluant en art, en littérature, en architecture, principalement dans le cadre de ces activités personnelles et artistiques. La sous-série comprend aussi des catalogues de matériel d'art et de reliure.
1907-1979
Notes et documentation
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AP001.S1.SS11
Description:
Cette sous-série contient diverses coupures de presse, brochures, publications, documentation utilisés par Ernest Cormier comme documents de référence sur différents sujets incluant en art, en littérature, en architecture, principalement dans le cadre de ces activités personnelles et artistiques. La sous-série comprend aussi des catalogues de matériel d'art et de reliure.
Sous-série
1907-1979
DR1974:0002:012:001-049
Description:
- This album contains student drawings by Hubert Rohault de Fleury executed at the École spéciale de peinture, sculpture et architecture, Paris (1798-1802), including drawings for the Grand Prix Competitions of 1800, 1801 and 1802, the Concours d'essai, the Concours d'émulation of 1800 and 1801, and other undetermined competitions. The drawings illustrate all stages of the design and competition process, ranging from preliminary sketches and esquisses to finished renderings, but do not include the renderings submitted to the Grand Prix Competitions. Drawings for the conversion of the Église de la Madeleine into a Temple de la Gloire (ca. 1806-1807) include line and wash drawings. Hubert's 1800 Grand Prix entry for an École nationale des beaux-arts was awarded the "deuxième Grand Prix" and this album includes: the esquisse; a handwritten copy of the programme; 11 large-scale line drawings - sections, elevations, and details of the ornamentation (DR1974:0002:012:008 R; DR1974:0002:012:012 R; DR1974:0002:012:037, DR1974:0002:012:039, DR1974:0002:012:041 - DR1974:0002:012:049). Two other drawings depict an École des beaux-arts, but they do not conform to the esquisse of Hubert's 1800 Grand Prix entry (DR1974:0002:012:012 V and DR1974:0002:012:013). Hubert's 1801 Grand Prix entry for a forum or public square dedicated to peace, is represented by the esquisse and four elevations, one coloured with wash (DR1974:0002:012:009 R/V - DR1974:0002:012:011 R). Studies of triumphal arches, probably relate to this project (DR1974:0002:012:011 V). Hubert's winning 1802 Grand Prix entry for a public fair with a hall for the exhibition of products of industry located on the banks of a large river is represented by an elevation and sectional elevation for the esquisse; 3 prints; finished plans, one of which is possibly part of the esquisse; elevations; sectional elevations; and one section (DR1974:0002:012:001 R/V - DR1974:0002:012:006 R/V:001-004). Three drawings which are apparently for public fairs are perhaps studies for the 1802 Grand Prix Competition (DR1974:0002:012:007 R:001-003). Also included are Hubert's entries in the Concours d'essai for each of these Grand Prix Competitions. The presence of "devises" on several drawings indicates they are the submitted competition entries: a school or college for the Concours d'émulation of 25 June 1801, for which Rohault de Fleury won a medal, a temple, a lycée, an opera house, a public bath, a sepulchral chapel, and possibly an exchange. An uncharacteristic nocturnal elevation is possibly for a cenotaph dedicated to Isaac Newton (DR1974:0002:012:014). Rohault de Fleury's design for the conversion of the Église de la Madeleine is represented by two plans (one with an elevation) drawn on engraved plans of the Madeleine, three sketch plans, a section, an elevation of a capital and other ornamentation, and an engraved plan of the designs by Pierre Contant d'Ivry and Guillaume Martin Couture for the same project.
architecture, architecture temporaire, urbanisme
drawings executed 1800-1807, manuscripts between 1800 and 1802, published 1806
Album of student drawings for architectural competitions held at the École spéciale de peinture, sculpture et architecture and drawings for the conversion of the Église de la Madeleine into a Temple de la Gloire, Paris
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DR1974:0002:012:001-049
Description:
- This album contains student drawings by Hubert Rohault de Fleury executed at the École spéciale de peinture, sculpture et architecture, Paris (1798-1802), including drawings for the Grand Prix Competitions of 1800, 1801 and 1802, the Concours d'essai, the Concours d'émulation of 1800 and 1801, and other undetermined competitions. The drawings illustrate all stages of the design and competition process, ranging from preliminary sketches and esquisses to finished renderings, but do not include the renderings submitted to the Grand Prix Competitions. Drawings for the conversion of the Église de la Madeleine into a Temple de la Gloire (ca. 1806-1807) include line and wash drawings. Hubert's 1800 Grand Prix entry for an École nationale des beaux-arts was awarded the "deuxième Grand Prix" and this album includes: the esquisse; a handwritten copy of the programme; 11 large-scale line drawings - sections, elevations, and details of the ornamentation (DR1974:0002:012:008 R; DR1974:0002:012:012 R; DR1974:0002:012:037, DR1974:0002:012:039, DR1974:0002:012:041 - DR1974:0002:012:049). Two other drawings depict an École des beaux-arts, but they do not conform to the esquisse of Hubert's 1800 Grand Prix entry (DR1974:0002:012:012 V and DR1974:0002:012:013). Hubert's 1801 Grand Prix entry for a forum or public square dedicated to peace, is represented by the esquisse and four elevations, one coloured with wash (DR1974:0002:012:009 R/V - DR1974:0002:012:011 R). Studies of triumphal arches, probably relate to this project (DR1974:0002:012:011 V). Hubert's winning 1802 Grand Prix entry for a public fair with a hall for the exhibition of products of industry located on the banks of a large river is represented by an elevation and sectional elevation for the esquisse; 3 prints; finished plans, one of which is possibly part of the esquisse; elevations; sectional elevations; and one section (DR1974:0002:012:001 R/V - DR1974:0002:012:006 R/V:001-004). Three drawings which are apparently for public fairs are perhaps studies for the 1802 Grand Prix Competition (DR1974:0002:012:007 R:001-003). Also included are Hubert's entries in the Concours d'essai for each of these Grand Prix Competitions. The presence of "devises" on several drawings indicates they are the submitted competition entries: a school or college for the Concours d'émulation of 25 June 1801, for which Rohault de Fleury won a medal, a temple, a lycée, an opera house, a public bath, a sepulchral chapel, and possibly an exchange. An uncharacteristic nocturnal elevation is possibly for a cenotaph dedicated to Isaac Newton (DR1974:0002:012:014). Rohault de Fleury's design for the conversion of the Église de la Madeleine is represented by two plans (one with an elevation) drawn on engraved plans of the Madeleine, three sketch plans, a section, an elevation of a capital and other ornamentation, and an engraved plan of the designs by Pierre Contant d'Ivry and Guillaume Martin Couture for the same project.
dessins, documents textuels, oeuvres d'art
drawings executed 1800-1807, manuscripts between 1800 and 1802, published 1806
architecture, architecture temporaire, urbanisme
La vitesse et ses limites
La vitesse et ses limite traite de la place prépondérante qu’occupe la vitesse dans la vie moderne, dans les domaines de l’art, l’architecture, l’urbanisme, en passant par celui des arts graphiques, de l’économie et de la culture matérielle de l’ère industrielle et de celle de l’information. Elle souligne le centième anniversaire du futurisme italien, mouvement à qui l’on(...)
Salles principales
20 mai 2009 au 8 novembre 2009
La vitesse et ses limites
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Description:
La vitesse et ses limite traite de la place prépondérante qu’occupe la vitesse dans la vie moderne, dans les domaines de l’art, l’architecture, l’urbanisme, en passant par celui des arts graphiques, de l’économie et de la culture matérielle de l’ère industrielle et de celle de l’information. Elle souligne le centième anniversaire du futurisme italien, mouvement à qui l’on(...)
Salles principales
Gallicisation de Montréal, Art public et Architecture, Révolution tranquille, Annie Gérin, chercheur en résidence
4 avril 2003
Paraboles et autres allégories : L’Œuvre de Melvin Charney 1975-1990 présente une centaine de dessins, dont plusieurs à grande échelle, des esquisses, des photographies, ainsi que trois grandes constructions. Réunissant des pièces issues de diverses collections publiques et privées, dont celle du CCA, l’exposition permet une analyse globale de la démarche artistique de(...)
Salles principales
9 octobre 1991 au 12 janvier 1992
Paraboles et autres allégories : L'oeuvre de Melvin Charney, 1975-1990
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Paraboles et autres allégories : L’Œuvre de Melvin Charney 1975-1990 présente une centaine de dessins, dont plusieurs à grande échelle, des esquisses, des photographies, ainsi que trois grandes constructions. Réunissant des pièces issues de diverses collections publiques et privées, dont celle du CCA, l’exposition permet une analyse globale de la démarche artistique de(...)
Salles principales