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Hazen Sise fonds
1933-1959
Fonds
The Hazen Sise fonds contains photographic materials (negatives), drawings, a map, and a book, all of which were produced between 1933 and 1959.
The negatives, taken by Sise, illustrate the architect's participation at the 4th Congrès International d'Architecture Moderne (CIAM), held in 1933, and at the Comité International pour la Résolution des Problèmes d'Architecture Contemporaine (CIRPAC), held in 1934. They depict some of the participants including Le Corbusier, László Moholy-Nagy, Alvar Aalto and Fernand Léger, as well as Georges Braque.
The fonds also documents the design of Beaver Lake Pavilion, built for the City of Montréal between 1955 and 1959 as part of the redevelopment of Mount Royal Park. In addition to drawings, a topographical map of the park (Mount-Royal - Design Map - 1877), as well as a 1955 book published by the City Planning Department of the City of Montreal (Montreal Master Plan - Open Spaces) are also included in the fonds.
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Le fonds Hazen Sise est composé de documents photographiques (négatifs), de dessins de conception, d'une carte et d'une livre daté entre 1933 et 1959.
Les négatifs, prise par Sise, témoignent de la présence de l'architecte au IVe Congrès International d'Architecture Moderne (CIAM) tenu en 1933, et au Comité International pour la Résolution des Problèmes d'Architecture Contemporaine (CIRPAC) en 1934. Ils présentent quelques-uns des participants dont Le Corbusier, László Moholy-Nagy, Alvar Aalto, Fernand Léger et Georges Braque.
Le fonds comprend également des dessins qui documentent la conception du pavillon du Lac aux Castors, construit pour la Ville de Montréal entre 1955 et 1959 dans le cadre du réaménagement du Parc du Mont-Royal. Les documents de conception sont appuyés par une carte topographique du parc du Mont-Royal (Mount-Royal - Design Map - 1877), ainsi qu'une publication réalisée par le Département d'urbanisme de la Ville de Montréal en 1955 concernant les espaces publics (Montreal Master Plan - Open Spaces).
The Hazen Sise fonds is divided in two series: AP112.S1, CIAM IV, CIRPAC and London; and AP112.S2, Beaver Lake Pavilion, Montréal, Québec.
Le Fonds Hazen Sise est divisé en deux séries: AP112.S1, CIAM IV, CIRPAC and London; et AP112.S2, Beaver Lake Pavilion, Montréal, Québec.
HAZEN SISE
Montréal, Québec, 1906 - Montréal, Québec, 1974
Hazen Edward Sise studied architecture at both McGill University and the Massachusetts Institute of Technology.
In the 1930s, Sise went to London, England, and Paris, France, where he was involved with the Modern Architectural Research (MARS) Group (a group of British architects active between 1933 and 1957) and took part in many international conferences on Modern architecture. At the end of the 1930s, he moved to Spain where he volunteered as an ambulance driver during the civil war (1936-1939).
Returning to Canada before the end of the Second World War, Sise was employed with the National Film Board of Canada serving as the Canadian representative in Washington, D.C. At the end of the 1940s, he worked for the firm McDougall Smith and Fleming. Around 1953-1955, he co-founded the firm Affleck, Desbarats, Dimakopoulos, Lebensold, Michaud and Sise (later ARCOP), dissociating from the firm in 1968. During this period, Sise worked on the Beaver Lake Pavilion (1955-1958) with Guy Desbarats (1925-2003). This project was one of the first Modernist buildings constructed in Montréal and was followed shortly thereafter by other structures that changed the face of the downtown core of the city in the 1960s. These include Place Ville-Marie (1957-1961), Place des Arts (1960-1963), and Place Bonaventure (1964-1967).
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HAZEN SISE
Montréal, Québec, 1906 - Montréal, Québec, 1974
L'architecte Hazen Edward Sise a étudié à l'Université McGill ainsi qu'au Massachusetts Institute of Technology.
Pendant les années 30, Sise est à Londres, Angleterre et à Paris, France où il évolue à l'intérieur du Modern Architectural Research Group (MARS Group) (rassemblement d'architectes britanniques actifs entre 1933 et 1957) et participe à de nombreux congrès internationaux sur l'architecture moderne. Toutefois, à la fin de cette période, il se rend en Espagne pour se porter volontaire comme ambulancier lors de la guerre civile (1936-1939).
De retour au Canada avant la fin de la deuxième guerre mondiale, Sise est à l'emploi de l'Office National du film à titre de représentant canadien à Washington, D.C. À la fin des années 40, il travaille pour l'agence Montréalaise McDougall Smith and Fleming. En 1953-1955, il participe à la création d'une agence qui regroupe les architectes Affleck, Desbarats, Dimakopoulos, Lebensold, Michaud et Sise (connu plus tard sous le nom de ARCOP). Il se dissociera du groupe en 1968. Durant cette période, Sise dresse les plans du Pavillon-restaurant du Lac aux Castors (1955-1958). Cette œuvre, qu'il a élaboré en collaboration avec Guy Desbarats (1925-2003), constitue l'un des tout premiers édifices modernes construits à Montréal et annonce le renouveau formel des années 60 qui modifiera profondément le visage du centre-ville, avec la construction de la Place Ville-Marie (1957-1961), de la Place des Arts (1960-1963), de la Place Bonaventure (1964-1967), etc.
The initial accession of the Hazen Sise fonds was acquired by the Archives Department of the Canadian Centre for Architecture in October 2000. The documents were graciously offered by the Sise family and transmitted by the son of the architect, Hazen J. Sise. The first addition, graciously offered by Mrs. Jola Sise, was acquired by the Archives Department in December 2001.
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Le versement initial du fonds Hazen Sise a été acquis par le département des Archives du Centre Canadien d'Architecture en octobre 2000. Les documents ont été gracieusement offerts par la famille Sise et transmis par le fils de l'architecte, Hazen J. Sise. Le premier ajout, gracieusement offert par Madame Jola Sise, a été acquis par le département des Archives en décembre 2001.
When citing the collection as a whole, use the citation
Hazen Sise fonds
Collection Centre Canadien d'Architecture/
Canadian Centre for Architecture, Montréal;
Don de la famille Hazen Sise/
Gift of the Hazen Sise Family
When citing specific collection material, please refer to the object’s specific credit line.
The documents are in English. _____________________ Les documents sont en anglais.
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